Droneflyvning med drone på 0-249 g

Sidst opdateret 18/02/2021
Ifølge de nye europæiske droneregler skelnes der ikke mellem droneflyvning på landet eller i byen. Droneoperationer bliver opdelt i kategorier efter risiko.
Du skal veje din drone for at finde ud af, hvilken underkategori i den åbne kategori, som du kan flyve efter.

Hvis din drone vejer mellem 0 g og 249 g, skal du flyve efter kravene i underkategori A1. Se listen nedenfor.

Hvis du kan holde dig inden for kravene i skemaet, er du klar til at flyve med din drone.

Hvis ikke det er muligt at overholde kravene i listen, lander du i stedet i den specifikke kategori og skal indsende en risikovurdering af din droneoperation til Trafikstyrelsen. Er dronen ikke C-mærket, skal du flyve efter de operative regler i overgangsreglerne.

Læs om reglerne for droneflyvning i underkategori A1

Underkategori A1: 0 - 249 g

Uddannelseskrav til fjernpiloten:

• Læst brugermanualen til dronen
  • Ingen alderskrav

Hvor må du flyve:

• Du må overflyve ikke-involverede mennesker, men det bør undgås
  • Du må ikke overflyve forsamlinger af mennesker
  • Du må kun flyve inden for synsvidde
  • Tekniske og operationelle krav:
  • Kan være C0-mærket (ikke et krav)
  • Maksimal operationel hastighed på 19 m/s
  • Maksimalt 120 m over terræn
  • Follow-me mode inden for maksimalt 50 m

Yderligere krav:

• Er der sensor (f.eks. kamera) på dronen, skal du som droneoperatør registreres. Er det et firma der opererer mikrodroner med sensor skal du registrere firmaet på Virk. Er du en privatperson skal du registrere dig som droneoperatør, hvilket du automatisk bliver når du erhverver et kompetencecertifikat.

Er din drone bragt på markedet som en legetøjsdrone, dvs. en drone målrettet børn under 14 år (Legetøjsdirektivet 2009/48/EF), er du også undtaget kravet om at registrere dig som droneoperatør, selvom der er sensor på dronen.