Ansøgningsproces for dispensation fra bekendtgørelse om droneforbud

Her kan du læse om, hvordan du i særlige tilfælde kan søge om dispensation fra det midlertidige forbud mod civil droneflyvning i dansk luftrum, der gælder fra mandag den 29. september til og med fredag den 3. okt. 2025.

Dispensationsansøgning fra bekendtgørelse om droneforbud – dispensation til at flyve i ganske særlige tilfælde

I henhold til bekendtgørelse nr. 1141 om Bekendtgørelse om forbud mod civile droneflyvninger er der indført midlertidigt forbud mod civil droneflyvning i dansk luftrum i perioden fra mandag den 29. sep. til og med fredag den 3. okt. 2025.

I forbindelse med behandling af en dispensationsanmodning fra det midlertidige forbud vil Transportministeriet anmode om en udtalelse fra den relevante sektormyndighed for det arbejde, som droneoperationen vedrører.

Dette er en forudsætning for at kunne behandle dispensationsanmodningen. Hvis der ikke er oplysninger om sektormyndighed, vil det være vanskeligt for Transportministeriet at nå at behandle sagen i tide. Det er derfor af afgørende vigtighed, at du kan oplyse hvilken relevant sektormyndighed, der skal høres.

 

Ansøgningsoplysninger

For at ansøgningen kan behandles hurtigst muligt, skal følgende oplysninger indsendes:

  • Kontaktoplysninger (navn, CVR-nr., hvis muligt, mail og telefonnummer) til droneoperatøren
  • Kontaktoplysninger (navn, mail og telefonnummer) til fjernpiloten eller den, der har ansvaret for opgaven
  • Oplysninger om droneoperatørens registreringsnummer
  • Hvis du skal flyve i en eksisterende geografisk dronezone, skal du medsende sagsnummeret på tilladelsen til flyvningen
  • Dato og tidspunkt for flyvningen med droner, herunder om der skal flyves mere end én gang
  • Oplysninger om, hvor længe opgaven vil tage at løse
  • Adresse for, hvor der skal flyves
  • Begrundelse for hvorfor operationen falder ind under særlige tilfælde. Der vil blive foretaget en konkret vurdering, hvor der vil blive lagt vægt på, om droneoperationen har en uopsættelig, samfundsvigtig karakter.
  • En operation vil kunne betragtes som uopsættelig, hvis formålet med operationen forspildes, hvis ikke den udføres inden et vist tidspunkt. Konkret i forhold til denne bekendtgørelse, vil det betyde, at formålet med operationen forspildes, hvis det ikke er muligt at flytte operationen til den 4. oktober eller derefter.
  • En samfundsvigtig vigtig opgave er en opgave, der er nødvendig for at opretholde, beskytte eller understøtte grundlæggende samfundsforhold.
  • Operatøren skal forelægge dokumentation for operationen i form af evt. kontrakt eller bestilling fra opdragsgiveren, hvor opgaven er beskrevet.
  • Oplysninger om hvilken sektormyndighed, der skal høres – hvilken opgave skal løses i hvilket regi. Sektormyndigheden er den offentlige myndighed, der har ansvaret inden for det pågældende område, fx sundhed, energi, transport, miljø eller fødevarer.
  • Hvis du har indhentet en erklæring fra den sektoransvarlige myndighed om at operationen er samfundsmæssig uopsættelig, inden du søger, kan du sende denne med. Det er ikke et krav.

Hent dispensationsansøgningsblanket

Sådan indsender du dispensationsansøgningen

Ansøgningen skal sendes til Trafikstyrelsen på info@trafikstyrelsen.dk

Uanset hvornår i perioden (den 29. september til og med 3. oktober) operationen skal gennemføres, skal ansøgning om dispensation sendes hurtigst muligt til Trafikstyrelsen med henblik på at muliggøre sagsbehandling. Skriv i overskriftfeltet: HASTER: Ansøgning dispensation til flyvning med drone den [Indsæt dato for flyvning]

Hvis du ikke har indsendt alle de nødvendige oplysninger, kan du ikke forvente, at Transportministeriet kan nå at behandle sagen og indhente samtykke fra andre myndigheder, inden droneoperationen skal gennemføres.

Har du spørgsmål til ansøgningsprocessen?

Hvis du har spørgsmål til ansøgningsprocessen, skal du skive til info@trafikstyrelsen.dk, der behandler din henvendelse hurtigst muligt.