Generelt om den specifikke kategori

Droneflyvninger, der ikke er omfattet af den åbne kategori, og som ikke kan udføres i den certificerede kategori, falder ind under den specifikke kategori. Hvis din operation falder ind under et standardscenarie, behøver du ikke en tilladelse fra Trafikstyrelsen, men skal udfylde en erklæring. Falder din operation ikke ind under et standardscenarie, kan du ansøge om følgende:

1. En operationel tilladelse baseret på en risikovurdering (Specifik Operations Risk Assessment - SORA)
  2. En operationel tilladelse baseret på en præ-defineret risikovurdering (PDRA)
  3. Et operatørcertifikat – Light Operator Certificate (LUC)

Nedenunder kan du læse mere om, hvad de tre muligheder indebærer.

Hvornår er jeg i den specifikke kategori?

Din droneflyvning befinder sig i den specifikke kategori, når du ikke længere kan opfylde kriterierne for flyvning i den åbne kategori jf. EU 2019/947.

Din flyvning vil f.eks. være i den specifikke kategori, hvis du:

• Vil flyve din drone over 120 meter over terræn
  • Flyver en drone, der er tungere end 25 kg.
  • Vil flyve din drone uden for synsvidde - Det, der kaldes BVLOS

Bemærk, at ovenstående liste ikke er udtømmende.
I den specifikke kategori kræves et dækkende standardscenarie – eller udarbejdelse af en risikovurdering og tilhørende operationelle procedurer, som alt sammen skal godkendes af Trafikstyrelsen.

BVLOS-operationer kan også være dækket af en godkendt LUC, eller foregå i den certificerede kategori.

Læs proceduren for ansøgning af SORA eller PDRA her.

Læs mere om flyvning i den specifikke kategori her

Operationel tilladelse

For at få en operationel tilladelse fra Trafikstyrelsen skal du indsende en ansøgning samt en risikovurdering af operationen.

Du kan enten udarbejde din egen risikovurdering (SORA) eller anvende en allerede udarbejdet risikovurdering (PDRA).

SORA – Specific Operation Risk Assessment

SORA er en metode til at bestemme risici ved droneoperationen. Metodikken består af 10 trin, hvori der er nogle sikkerhedsmæssige krav, du skal kunne opfylde, før du kan opnå en tilladelse til at flyve efter en SORA. Nedenfor finder du en kort gennemgang af de ti trin.

1. Beskriv det operative koncept (ConOps) så detaljeret som muligt for den specifikke droneoperation. Afsnittet skal blandt andet indeholde relevant teknisk og operationelt information, systemoplysninger samt et eksempel på et kortudsnit eller en illustration af det område, du skal flyve i.

2. Bestem den indledende/reelle jordrisiko ved operationen (intrinsic GRC), der relaterer sig til risikoen for at folk på jorden bliver ramt af en drone samt hvor stor skade den forårsager, hvis den styrter i tilfælde af havari.

3. Bestem den endelige jordrisiko (final GRC) efter mitigerende foranstaltninger er foretaget i M1, M2 og M3. Dette kan f.eks. være anvendelse af faldskærm eller at din drone er fortøjet.

4. Bestem den indledende luftrumsrisikoklasse (inital ARC). Dette er en klassificering af risikoen for at dronen kolliderer med et bemandet luftfartøj. Risikoen klassificeres fra A til D, hvor A er den laveste risikoklasse.

5. Bestem den endelige luftrumsrisikoklassificering (residual ARC) efter mitigerende foranstaltninger er foretaget. Dette kan f.eks. være, hvis den faktiske bemandede lufttrafik er lavere end hvad den indledende luftrumsrisikoklasse forudsætter.

6. Sørg for at de taktiske mitigerende præstationskrav (TMPR) er opfyldt, hvis det er relevant. Det er nemlig ikke relevant at opfylde disse krav for alle typer af operationer.

7. Bestem Operationens Specific Assurance and Integrity Level (SAIL). Værdien sammensættes ud fra den endelige jordrisiko og den endelige luftrumsrisikoklasse, som er blevet fastsat i trinene forinden.

8. Identificer og redegør for operationens safety mål (OSO’er). OSO’erne skal udarbejdes for det konkrete SAIL-niveau.

9. Afdæk risikoen for at dronen, i tilfælde af, at den laver en fly-away, bevæger sig ind i tilstødende luftrum og forårsager sammenstød med bemandet lufttrafik.

Hvis du ønsker at adressere enhanced containment kravet ved anvendelse af MOC Light-UAS.2511, anbefaler vi, at du anvender udarbejdet erklæring af EASA, for at kunne dokumentere, at du overholder kravene. Du finder erklæringen på denne side.

10. Udarbejd en safety portfolio der beskriver følgende:

• Hvordan risikoen er reduceret for hhv. jord- og luftrumsrisikoklasse.
  • Hvordan TMPR er opfyldt.
  • Hvordan operations safety mål er opfyldt.

De nærmere detaljer og krav til de ti trin i en SORA finder du i gældende AMC/GM-materiale på Easy Access Rules, udviklet af EASA, samt du kan læse mere i forordning (EU) 2019/947. Du finder referencerne nederst på siden.

Bemærk, at EASA løbende publicerer justeringer til Easy Access Rules på deres hjemmeside. Disse justeringer vil være gældende, når de er lagt online. Det er derfor vigtigt, at du som ansøger, sikrer dig, at ansøgningen lever op til kravene som er at finde på Easy Access Rules samt de evt, senest opdaterede krav i form af amendments.

Den version af SORA-metodikken, man arbejder med er på nuværende tidspunkt version 2.0.

SORA 2.5

EASA forventer at publicere revideret materiale til risikovurdering i den specifikke kategori (SORA 2.5) den 18. november 2024. Datoen er foreløbig. SORA 2.5 vil blandt andet indeholde nye og andre metoder til at håndtere risikovurderingen, som f.eks. vurdering af ground risk.

Hvis du forventer først at indsende en ny SORA efter den 18. november, skal du være opmærksom på evt. de nye metodekrav og opdatere din SORA. Når SORA 2.5 er publiceret, skal alle SORA-ansøgninger herefter indsendes efter de nye krav.

Prædefineret risikovurdering (PDRA)

Som et alternativ til selv at lave en risikovurdering (SORA) selv, kan man vælge at anvende en præ-defineret risikovurdering (PDRA), når ens operation falder ind under de operationelle karakteristika, som EASA har udviklet.

PDRA bygger på SORA-metodikken, men der er defineret specifikke krav der skal opfyldes i forhold til at kunne flyve en konkret type operation.

Den prædefinerede risikovurdering er resultatet af at anvende en SORA, som er beskrevet i artikel 11 i forordning (EU) 2019/947 for gældende droneoperationer i den specifikke kategori.

EASA har indtil videre udarbejdet og publiceret fem PDRA’er.

PDRA-S01: VLOS-flyvning over et kontrolleret område, muligvis indenfor et tætbefolket område.

PDRA-S02: BVLOS-flyvning over et kontrolleret område indenfor et tyndtbefolket område.

PDRA-G01: BVLOS-flyvning i et tyndt befolket område i ukontrolleret område og op til 150 meters højde.

PDRA-G02: BVLOS-flyvning over et tyndt befolket område i et restriktions- eller fareområde.

PDRA-G03: BVLOS-flyvning med en max flyvehøjde på 30 meter eller over hindringer, i tyndt befolket områder. Denne PDRA er tænkt anvendt til inspektionsarbejde og følger pre-programmerede ruter.

Alle PDRA forudsætter en drone med en maksimalt dimensioner på 3 meter. Du finder alle detaljerne i AMC-materialet til Artikel 11 i (EU) 2019/947. Links til de relevante dokumenter, finder du nederst på denne side.

Proces for opnåelse af operationel tilladelse baseret på SORA og PDRA

For at få en operationel tilladelse skal du indsende en ansøgning, beskrivelse af droneoperationen samt den gældende risikovurdering til Trafikstyrelsen.

Efter du har indsendt materialet, vurderer Trafikstyrelsen, om operationen samt de mitigerende foranstaltninger er tilstrækkelig for sikker operation. Afhængigt af risikovurderingen får du en operationel tilladelse, hvis det vurderes, at operationen er flyvesikkerhedsmæssigt forsvarlig.

Vurdering af indsendt materiale takseres efter gældende gebyrbekendtgørelse.

Du kan læse mere om ansøgningsprocessen for en SORA og PDRA på denne side.

Operatørcertifikat (Light UAS Operator Certificate (LUC))

Med et operatørcertifikat (Light UAS Operator Certificate, (LUC)) får du autorisation til at godkende egne operationer.

Det vil sige, at med et godkendt LUC udstedt af Trafikstyrelsen er der ikke længere krav om at fremsende en operationel erklæring eller ansøge om operationstilladelse til flyvninger med forhøjet risiko. Du skal dog stadig foretage en risikovurdering af dine droneoperationer samt implementere de rette afbødende foranstaltninger for at sikre dig, at operationen er sikker.

Et LUC udstedes med ubegrænset varighed og forbliver gyldigt, så længe droneoperatøren overholder de relevante krav og lovgivning. Et LUC kan bruges i alle EU’s medlemslande og kan ikke overdrages til andre.

Proces for erhvervelse af et LUC

Vælger du at ansøge om et LUC, skal du indsende en ansøgning til Trafikstyrelsen, info@trafikstyrelsen.dk, sammen med følgende informationer:

• Håndbog indeholdende beskrivelser af organisationen, relevante procedurer og udførte aktiviteter
  • Beskrivelse af droneoperatørens styringssystem, organisationsstruktur og sikkerhedssystem
  • Information om droneoperatørens personale samt den ansvarlige for droneoperationerne
  • Underskrevet erklæring om, at droneoperatøren opfylder gældende krav

Se alle kravene til en ansøgning om LUC i forordning (EU) 2019/947 UAS.LUC.0110. Du kan finde forordningen nedenfor her på siden.

Derefter vurderer Trafikstyrelsen din ansøgning og dokumentation, og afhængigt af det indsendte materiale udstedes et LUC.

Sagsbehandlingen for ansøgningen af LUC er fastlagt et gebyr efter gebyrbekendtgørelsen.

Gebyrer

Sagsbehandling af ovenstående ansøgninger og tilladelser er gebyrbelagt i henhold til BEK nr. 91 af 26. januar 2023 om Trafikstyrelsens gebyrer og afgifter på luftfartsområdet m.v.

Hvis du har behov for et indledende vejledningsmøde forud for fremsending af risikovurdering, er dette dog ikke underlagt gebyr.

Gebyret faktureres efter regning og er fastsat til 1.100 kr. pr. time.

Læs BEK nr. 91 af 26. januar 2023 om Trafikstyrelsens gebyrer og afgifter på luftfartsområdet m.v. her [Nyt vindue]

Relevante henvisninger

Forordning

2019/947 og 2019/945 (Gældende fra 29/05/2019 og 12/03/2019)